متخصص زنان بجنورد | نمونه برداری از پرزهای جفتی

آزمایش نمونه برداری از پرزهای جفتی مناسب چه افرادی نیست ؟

چه کسانی نباید آزمایش نمونه برداری از پرزهای جفتی را انجام دهند؟

آزمایش نمونه برداری از پرزهای جفتی | اکثر زنان باردار که در معرض خطر نیستند، نیازی به این آزمایش نخواهند داشت، چرا که این تست عوارض و خطرات خود را دارد. از طرفی کسانی که بارداری حساسی دارند یا ریسک سقط جنین در آنها زیاد است ممکن است با نظر پزشک مجاز به انجام این تست نباشند.

برای مثال کسانی که جفتشان پایین است یا موقعیت قرارگیری جفت و جنین با انجام تست تداخل دارد. علاوه بر این ممکن است این روش گزینه مناسبی برای کسانی که سن بارداری آنها کمتر از هفت هفته یا بیشتر از ۱۳ هفته است نباشد. کسانی که عفونت واژن یا دهانه رحم دارند هم نمی‌توانند کاندید ایمنی برای انجام این تست باشند.

همراه ما باشید با مطالب آموزنده و خواندنی دکتر آرزو سعیدی متخصص زنان بجنورد :

متخصص زنان بجنورد | نمونه برداری از پرزهای جفت (cvs)

نحوه انجام نمونه برداری از پرزهای جفتی

برای نمونه برداری از پرزهای کوریونی ابتدا باید پزشک تشخیص دهد که مراجعه‌کننده در شرایط مناسبی برای انجام تست باشد. قبل از تست یک متخصص ژنتیک یا مشاوره ژنتیک با بیمار در خصوص نحوه انجام روش، مزیت‌ها و ریسک‌های آن صحبت می‌کند.

بیمار باید روی تخت مخصوصی دراز بکشد و دستان خود را به پشت سر قرار دهد. علائم حیاتی بیمار مانند فشارخون، ضربان قلب و تعداد تنفس به صورت لحظه‌به‌لحظه بررسی می‌شود. در طول انجام نمونه برداری از پرزهای کوریونیک یک نمونه بسیار کوچک از سلول‌ها برداشته می‌شود. نمونه برداری از پرزهای جفت با دو روش انجام می‌شود :

CVS transabdominal؛ در این روش یک سوزن از طریق شکم بیمار با هدایت سونوگرافی وارد می‌شود و نمونه‌ای از پرزهای کوریونی را خارج می‌کند. این روش رایج‌ترین فرم انجام تست نمونه برداری از پرزهای جفت است.

CVS transcervical؛ در روش دوم یک لوله یا فورسپس کوچک (ابزار فلزی صافی که شبیه انبر است) از طریق دهانه رحم (گردن رحم) وارد می‌شود و مقداری نمونه برداشته خواهد شد. در این روش باید واژن و رحم با یک محلول ضدعفونی‌کننده پاک شوند.

در کل این روش‌ها حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌برد و در طول این مدت برخی از بیماران ممکن است کمی درد یا گرفتگی را تجربه کنند. پزشک بعد از انجام تست نمونه برداری cvs ضربان قلب جنین را چک می‌کند و به بیمار هم توصیه می‌کند که بعد از انجام تست چند ساعت استراحت کنند.

زمان نمونه برداری از پرزهای کوریونی

به‌صورت معمول تست نمونه برداری از پرزهای جفت را می‌توان از هفته ۱۰ تا ۱۳ بارداری انجام داد. با این حال با توجه به نظر پزشک ممکن است کمی دیرتر هم این تست انجام شود. آزمایش نمونه برداری از پرزهای کوریونی در ۱۰ تا ۱۳ هفتگی انجام می‌شود.

متخصص زنان بجنورد |
 آزمایش نمونه برداری از پرزهای جفتی .

آمادگی برای تست نمونه برداری از پرزهای کوریونی

قبل از انجام تست نمونه برداری از پرزهای جفت پزشک به‌صورت کامل نحوه انجام تست و تمامی خطرات و عوارض احتمالی را برای مادر توضیح می‌دهد. سپس از بیمار خواسته می‌شود تا یک فرم رضایت‌نامه را امضا کند و تمامی سوالات خود را بپرسد.

به‌طورکلی برای انجام نمونه برداری از پرزهای کوریونی هیچ محدودیت خاصی در رژیم غذایی یا فعالیت قبل از نمونه برداری وجود ندارد. درصورتی‌که مادر به هر نوع دارو، لاتکس، ید، نوارچسب یا عوامل بیهوشی حساسیت دارد باید قبل از انجام تست نمونه برداری از پرزهای کوریونیک به پزشک اطلاع دهد. همچنین باید در خصوص تمامی داروها و مکمل‌های گیاهی مورد استفاده نیز به پزشک اطلاع داد.

ممکن است درست قبل از عمل از بیمار خواسته شود مثانه پر باشد. بسته به موقعیت رحم و جفت، مثانه پر یا خالی ممکن است به حرکت رحم به موقعیت بهتر برای عمل کمک کند. چند فاکتور مهم دیگر که باید قبل از انجام نمونه برداری به پزشک در خصوص آنها اطلاع داد شامل سابقه اختلالات خونریزی، مصرف داروهای رقیق‌کننده و ضدانعقاد و RH منفی خون می‌شود. در نهایت بر اساس وضعیت پزشکی هر فرد، پزشک ممکن است آماده‌سازی خاص دیگری را به افراد توصیه کند.

مراقبت های بعد از آزمایش نمونه برداری از پرزهای جفتی جنین

بعد از انجام تست پزشک ابتدا ضربان قلب جنین را چک می‌کند تا مطمئن شود که همه چیز روند طبیعی خود را دارد و مشکلی برای جنین ایجاد نشده است. علاوه بر این به بیمار توصیه می‌کند که حتماً چند ساعت بعد از انجام تست کامل استراحت کند. علائم حیاتی مادر و جنین به‌صورت دقیق و دوره‌ای برای یک ساعت یا بیشتر رصد می‌شود.

ممکن است مادر چند ساعت بعد از انجام آزمایش CVS کمی گرفتگی و لکه بینی خفیف داشته باشد. پزشک از بیمار می‌خواهد در خانه استراحت کرده و حداقل برای مدت ۲۴ ساعت از فعالیت شدید خودداری کند. بعد از انجام تست نمونه برداری از پرزهای جفت باید برای مدت ۲ هفته یا تا زمان دستور پزشک از دوش گرفتن یا داشتن رابطه جنسی پرهیز کرد.

در صورت وجود علائمی مانند خونریزی یا نشت مایع آمنیوتیک از محل سوراخ سوزن یا واژن، تب و لرز داشتن یا درد شدید شکمی باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

متخصص زنان بجنورد | آزمایش نمونه برداری از پرزهای جفتی .

خطرات و عوارض تست نمونه برداری از پرزهای جفت (cvs)

با وجود دقت بالایی که تست نمونه برداری از پرزهای کوریونی برای تشخیص مشکلات و نقص‌های ژنتیکی دارد، اما این روش با یک سری ریسک‌ها و خطرات هم همراه است که پزشک باید قبل از انجام تست با بیمار در خصوص آنها صحبت کند. خطرات احتمالی آزمایش CVS شامل موارد زیر می‌شود :

1. حدود ۱% خطر سقط جنین (این خطر در روش ترانس سرویکال بیشتر است.)
  2. عفونت
  3. لکه بینی یا خونریزی (این مورد در روش ترانس سرویکال رایج‌تر است.)
  4. گرفتگی و درد در شکم
  5. نشت مایع آمنیوتیک یا پارگی و سوراخ شدن کیسه آب
  6. زایمان زودرس
  7. اگر آزمایش خیلی زود در بارداری انجام شود، به‌ندرت، نقص در انگشتان دست یا پاهای نوزاد