بررسی و درمان ناهنجاری های جنسی

بررسی و درمان ناهنجاری های هورمونی و جنسی

شمار زیادی از زنان به خصوص جوان‌ترها با مشکلی روبه‌رو هستند (ناهنجاری های هورمونی و جنسی)  که برای درمان آن، ممکن است تا مدت‌ها از این مطب به آن مطب بروند و از پزشکان مختلف کمک بخواهند، ولی خیلی از پزشکان بیماری آن‌ها را تشخیص نمی‌دهند، اما اگر خوش‌اقبال باشند آن وقت شاید بفهمند که از اختلالات هورمونی رنج می‌برند.

سکان کشتی بدن انسان، هورمون‌های اوست و حفظ تعادل این سکان به بدن کمک می‌کند در مسیر سلامت حرکت کند، اما اگر حتی تعادل یکی از این هورمون‌ها به هم بخورد، پیامدهای منفی شدیدی در بدن ظاهر می‌شوند.

زنان معمولا بیشتر از مردان با مشکل به هم خوردن تعادل هورمونی مواجه هستند، ممکن است حالا خانم‌هایی که این گزارش را می‌خوانند با نگرانی به تصویرشان در آیینه نگاه کنند و از خودشان بپرسند آیا من دچار اختلال هورمونی هستم؟ آیا در آینده دچار این مشکل خواهم شد؟

نگران نباشید. پیشنهادهای پزشکی ساده‌ای وجود دارد که می‌توانند راه را بر عدم تعادل هورمونی ببندند. فقط کافی است کمی محتاط باشید و بر وضعیت سلامتی‌تان دقت بیشتری کنید تا بتوانید تعادل هورمونی‌تان را حفظ کنید.

علائم اختلال هورمونی

علائم عدم تعادل هورمونی اساسا در دوران بلوغ و به ویژه در زنان در دوران عادت ماهانه، دوران بارداری، پس از زایمان و در دوران یائسگی تجربه می‌شود.

شایع‌ترین علائم ناخوشایند عدم تعادل هورمونی شامل افسردگی، افزایش وزن، نوسانات خلقی، کاهشمیل جنسی، چرب یا خشک شدن پوست، احساس خستگی، مشکلات خواب، نامنظم شدن عادت ماهانه، علائم آلرژیک، رشد زیاد از حد موها، ولع شدید برای خوردن شیرینی‌ها، سردرد و میگرن، اضطراب و تحریک‌پذیری، تغییرات دمایی بدن، عفونت‌های مجاری ادراری، آکنه و بثورات پوستی و سندرم پیش از قاعدگی هستند.

خانم دکتر آرزو سعیدی

متخصص و جراح زنان و زایمان بجنورد