متخصص زنان بجنورد | راه های درمانی خشکی واژن

راه های درمانی خشکی واژن

درمان خشکی واژن

درمان خشکی واژن | خلاصه راهکار‌های درمان این است که، چندین گزینه درمانی برای زنان مبتلا به خشکی واژن وجود دارد. برخی از آن‌ها کمی راحت‌تر هستند، مانند: تجویز و استفاده از مرطوب کننده‌های یا روان کننده‎ها بدون نسخه برای واژن که عموماً در دسترس هستند. برخی دیگر نیاز به نسخه دارند، از جمله کرم استروژن واژینال، قرص، کپسول، یا حلقه. یک داروی خوراکی به نام ospemifene. و یک قرص واژینال به نام پراسترون. این نوع روش‌های درمان معمولاً به طور موقت و در شرایطی که خشکی خفیف باشد موثر است. علائم شما با قطع درمان بازمی‌گردند مگر این‌که تخمدان‌های شما دوباره شروع به تولید استروژن بیشتری کنند.

  • روان کننده‌ها و مرطوب کننده‌های واژن

می‌توانید آن‌ها را بدون نسخه در اکثر داروخانه‌ها خریداری کنید. روان کننده‌ها و مرطوب کننده‌های واژن حاوی هیچ هورمونی نیستند و عملاً هیچ عارضه جانبی سیستمیک (در سطح بدن) ندارند.

  • لوبریکانت‌ها (Lubricants)

برای کاهش اصطکاک و ناراحتی ناشی از خشکی در حین مقاربت طراحی و تولید شده‌اند. روان کننده در داخل واژن و/یا روی آلت تناسلی یا انگشتان همسر درست قبل از رابطه جنسی استفاده می‌شود.

محصولاتی که به طور خاص به عنوان روان کننده واژینال مصرف می‌شوند نسبت به روان کننده‌هایی که برای این منظور تولید نشده‌اند، مانند ژل‌هاموثرتر هستند. علاوه بر این، لازم است بدانید که این مواد بر پایه روغن مانند: وازلین، روغن بچه یا روغن معدنی می‌توانند به کاندوم‌های لاتکس و/یا دیافراگم آسیب برسانند و در پیشگیری از بارداری یا عفونت‌های مقاربتی عملکرد خوبی ندارند. بنابراین روان کننده‌هایی که با آب یا سیلیکون ساخته می‌شوند را می‌توان با کاندوم‌ها و دیافراگم‌های لاتکس استفاده کرد. کاندوم‌های پلی اورتان را می‌توان با محصولات روغنی استفاده کرد.

متخصص زنان بجنورد | برجستگی واژن چیست ؟

  • روان کننده‌های طبیعی (Natural lubricants)

مانند روغن زیتون، نارگیل، آووکادو یا روغن بادام زمینی، محصولاتی هستند که به راحتی در دسترس هستند و ممکن است به عنوان روان کننده با رابطه جنسی استفاده شوند. با این حال، مهم است که بدانید، روان کننده‌های مبتنی بر روغن، روغن‌های طبیعی برای استفاده با کاندوم یا دیافراگم لاتکس توصیه نمی‌شوند، زیرا می‌توانند به لاتکس آسیب برسانند.

اگر از کاندوم یا دیافراگم استفاده می‌کنید، روان کننده‌های مبتنی بر آب یا سیلیکون انتخاب بهتری هستند. مرطوب کننده‌های واژن طوری فرموله شده‌اند که به بافت‌های واژن اجازه می‌دهند رطوبت را به طور موثرتری حفظ کنند. مرطوب کننده‌ها تقریباً سه بار در هفته در واژن استفاده می‌شوند تا اثر مرطوب کنندگی مداوم داشته باشند. حتما برچسب روی محصول را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مرطوب کننده خریداری می‌کنید و نه روان کننده.

لازم به ذکر است که لوسیون‌های دست و بدن و مرطوب کننده‌ها نباید برای از بین بردن خشکی واژن استفاده شوند زیرا می‌توانند برای بافت‌های واژن تحریک شوند.

  • استروژن درمانی واژن

استروژن (Vaginal estrogen therapy) موضعی با دوز پایین یک درمان موثر و ایمن است که با نسخه قابل دسترسی است. بهبود معمولا در عرض چند هفته رخ می‌دهد. اگرچه، تسکین کامل ممکن است چندین ماه طول بکشد.

استروژن موضعی مستقیماً به واژن شما اعمال می‌شود:

  1. افزایش ضخامت و خاصیت ارتجاعی بافت واژن.
  2. سطح pH سالم را بازیابی کنید.
  3. ترشحات واژن را افزایش دهید.
  4. از بین بردن خشکی واژن و ناراحتی ناشی از فعالیت جنسی.

متخصص زنان بجنورد | تشخیص و درمان خشکی واژن

محصولات استروژن واژینال

با دوز پایین به صورت کرم‌های واژینال (دو یا سه شب در هفته استفاده می‌شود)، یک قرص استرادیول واژینال (دو بار در هفته) و یک حلقه واژینال استرادیول (هر سه ماه یک‌بار تغییر می‌کند) در دسترس هستند. همه بسیار موثر هستند. بسته به شرایط‌تان می‌توانید هر یک از محصولات که موثرتر هستند را تهیه و استفاده کنید.

حلقه (استرینگ): شما یا پزشک‌تان این حلقه نرم و منعطف را وارد واژن می‌کنید، جایی که جریان ثابتی از استروژن را مستقیماً به بافت‌ها آزاد می‌کند. حلقه هر ۳ ماه یک‌بار تعویض می‌شود.

قرص (واژیفم): شما از اپلیکاتور یک‌بار مصرف برای قرار دادن یک قرص در روز یک بار در دو هفته اول درمان در واژن خود استفاده می‌کنید. سپس آن را دو بار در هفته انجام دهید تا زمانی که دیگر به آن نیاز نداشته باشید.

 

دکتر آرزو سعیدی متخصص زنان بجنورد

 

شما همچنین می توانید ...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24

تمامی حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر آرزو سعیدی می باشد