متخصص زنان بجنورد | تمام اطلاعاتی که باید درباره سرطان تخمدان بدانیم :

تمام اطلاعاتی که باید درباره سرطان تخمدان بدانیم :

علائم سرطان تخمدان چیست؟

سرطان تخمدان در حال حاضر پنجمین علت شایع مرگ‌ و میر زنان است. تخمدان‌ها دو غده هستند که تخمک و هورمون‌های زنانه استروژن و پروژسترون را تولید می‌کنند. در واقع زمانی این بیماری بروز می‌کند که سلول‌های غیر طبیعی در تخمدان شروع به تکثیر خارج از کنترل کنند و تومور را تشکیل ‌دهند. در صورت عدم درمان، تومور می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد و باعث بروز سرطان تخمدان متاستاتیک یا سرطان تخمدان پیشرفته شود.

سرطان تخمدان اغلب دارای علائم اولیه و هشداردهنده است و طبق آمار، ۲۰ درصد انواع آن در مراحل اولیه قابل شناسایی هستند. درمان سرطان تخمدان معمولاً شامل جراحی و شیمی‌درمانی است.

متخصص زنان بجنورد |
 تمام اطلاعاتی که باید درباره سرطان تخمدان بدانیم :

سرطان تخمدان چه علائمی دارد؟

اغلب سرطان‌های تخمدان از اپیتلیوم یا پوشش خارجی تخمدان شروع می‌شوند. در مراحل اولیه، ممکن است علائم کمی وجود داشته باشد یا اصلاً وجود نداشته باشد.

معمولا پزشکان خیلی زود متوجه نشانه‌های اولیه سرطان تخمدان نمی‌شوند، زیرا یا مشابه سایر بیماری‌های رایج مانند سندرم پیش از قاعدگی، سندرم روده تحریک‌پذیر یا مشکلات مثانه هستند یا تمایل به از بین رفتن و عود دوباره دارند. از مهمترین علائم اولیه سرطان تخمدان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. احساس درد یا فشار در لگن
  2. خونریزی واژینال غیر منتظره
  3. احساس درد در کمر یا شکم
  4. نفخ
  5. احساس سیری سریع هنگام غذا خوردن
  6. تغییر در الگوی ادرار مانند تکرر ادرار
  7. تغییر در عادات حرکت روده مانند یبوست

اگر این موارد از اولین علامت سرطان تخمدان ۲ هفته یا بیشتر طول بکشند، فرد باید به پزشک مراجعه کند. سرطان تخمدان در صورت پیشرفت، می‌تواند علائم دیگری مانند موارد زیر نیز ایجاد کند:

• حالت تهوع و سوءهاضمه
  • از دست دادن اشتها

معمولا علائم سرطان تخمدان در دختر باکره تفاوت زیادی با خانم‌های متاهل ندارد.

علل و عوامل خطر موثر در بروز سرطان تخمدان

سرطان تخمدان زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های این ناحیه از بدن به روشی کنترل نشده تقسیم و تکثیر می‌شوند. اینکه چرا سرطان تخمدان اتفاق می‌افتد دقیقا مشخص نیست، اما متخصصان برخی از عوامل خطر موثر در بروز آن را شناسایی کرده‌اند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

درمان کیست هموراژیک در تخمدان | متخصص زنان بجنورد

• سابقه خانوادگی

داشتن یک خویشاوند نزدیک با سابقه سرطان تخمدان یا سینه، احتمال ابتلای شما را به سرطان تخمدان افزایش می‌دهد. به‌همین‌دلیل، انجام غربالگری ژنتیکی برای تشخیص به‌موقع جهش در ژن BRCA ممکن است به تعیین اینکه آیا فردی در معرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان تخمدان و پستان است یا خیر کمک کند.

• سن

با توجه به اینکه حدود ۵۰ درصد از موارد سرطان تخمدان پس از ۶۳ سالگی رخ می‌دهند، می‌توان گفت که با افزایش سن خطر بروز آن افزایش می‌یابد.

• تاریخچه باروری خانم

هر چه تعداد بارداری یک زن بیشتر باشد، به نظر می‌رسد که خطر کمتری او را تهدید می‌کند. شیردهی نیز ممکن است این خطر را کاهش دهد. با این حال، داشتن فرزند در مراحل بعدی زندگی (پس از ۳۵ سالگی) یا هرگز بچه‌دار نشدن با خطر بیشتری همراه است.

• سرطان پستان

افرادی که سابقه سرطان سینه دارند شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان دارند. این مسئله ممکن است به‌دلیل تغییرات در ژن BRCA باشد. به‌ همین‌ دلیل، برخی از افراد مبتلا به سرطان سینه که نتایج آزمایش آن‌ها برای جهش این ژن مثبت است. ممکن است به‌ عنوان درمان پیشگیرانه، اوفورکتومی یا جراحی برای برداشتن تخمدان‌ها را انجام دهند.

• هورمون درمانی

به نظر می‌رسد هورمون درمانی پس از یائسگی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد. هرچه فرد مدت زمان بیشتری از این نوع درمان استفاده کند، در معرض خطر بالاتری است. با این حال، ممکن است این خطر پس از توقف درمان کاهش یابد.

• چاقی و اضافه وزن

سرطان تخمدان در افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) بالای ۳۰ دارند، شایع‌تر است.

• سابقه جراحی رحم

انجام عمل جراحی برای برداشتن رحم که هیسترکتومی نامیده می‌شود، ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را تا یک سوم کاهش دهد.

متخصص زنان بجنورد | زگیل تناسلی

• زگیل تناسلی

دانشمندان پیوندهایی بین ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و انواع سرطان از جمله سرطان لوزه و سرطان دهانه رحم پیدا کرده‌اند. در سال ۲۰۱۳، نویسندگان یک متا آنالیز گزارش دادند که دوز بالایی از این ویروس در بین افراد مبتلا به سرطان تخمدان پیدا شده است.

عوامل دیگری که ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان تخمدان را افزایش دهند عبارتند از:

1. داشتن سطوح بالایی از آندروژن‌ها یا هورمون‌های مردانه در بدن
  2. نوع رژیم غذایی
  3. استفاده از پودر تالک که اغلب در محصولات آرایشی یافت می‌شود .