متخصص زنان بجنورد | هماتوم بارداری علل شایع خونریزی در بارداری

راهکارهای درمانی نارسایی دهانه رحم

درمان نارسایی دهانه رحم

درمان نارسایی دهانه رحم به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. پزشک پس از بررسی وضعیت شما یکی از روش‌های زیر را برای درمان انتخاب می‌کند.


با ما همراه باشید با مطالب خواندنی و آموزنده دکتر آرزو سعیدی  متخصص زنان بجنورد :


متخصص زنان بجنورد | مصرف پروژسترون

۱. مصرف مکمل پروژسترون

اگر قبلا سابقه زایمان زودرس داشته باشید، پزشک برای جلوگیری از بروز مجدد این مشکل توصیه می‌کند به طور هفتگی نوعی هورمون پروژسترون به نام هیدروکسی پروژسترون کاپروات را تزریق کنید. تزریق هفتگی این هورمون در سه‌ماهه دوم و سوم انجام می‌شود. برای استفاده از پروژسترون در پیشگیری از نارسایی دهانه رحم تحقیقات مختلفی در حال بررسی هستند.

۲. سونوگرافی پی در پی

اگر قبلا سابقه زایمان زودرس داشته یا هر یک از عوامل خطر این عارضه در مورد شما صادق باشد، متخصص زنان سونوگرافی مکرر را توصیه می‌کند. شما باید از هفته ۱۶ تا ۲۴ بارداری هر دوهفته یک‌بار سونوگرافی انجام دهید. در این آزمایش طول دهانه رحم بررسی می‌شود. اگر پزشک تشخیص دهد که دهانه رحم در حال باز شدن است یا طول آن از حد استانداردی کوتاه‌تر شده است، از روش درمانی به نام سرکلاژ دهانه رحم استفاده می‌شود.

متخصص زنان بجنورد | سرکلاژ دهانه رحم

۳. سرکلاژ دهانه رحم

اگر قبل از هفته ۲۴ بارداری هستید و سونوگرافی نشان می‌دهد که دهانه رحم شما در حال باز شدن است یا قبلا سابقه زایمان زودرس در سه‌ماهه دوم بارداری را داشته‌اید، ممکن است پزشک روش جراحی به نام سرکلاژ دهانه رحم را توصیه کند. این جراحی از زایمان زودرس جلوگیری می‌کند.

برای افرادی که سابقه زایمان زودرس به دلیل نارسایی دهانه رحم داشته‌اند، سرکلاژ پیشگیرانه انجام می‌شود. در این شرایط قبل از هفته ۱۴ بارداری و باز شدن دهانه رحم این جراحی انجام می‌شود.

در طول جراحی سرکلاژ، پزشک دهانه رحم را با بخیه‌های محکم می‌بندد. بخیه‌ها در ماه آخر بارداری یا زمان زایمان برداشته می‌شوند.

سرکلاژ دهانه رحم برای همه خانم‌ها مناسب نیست. پیش از جراحی باید در مورد مزایا و عوارض آن با متخصص زنان مشاوره داشته باشید. به‌عنوان‌مثال خانم‌هایی که چندقلو باردار هستند، نباید از این روش استفاده کنند. برای مشاوره با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

به نقل از my.clevelandclinic در رابطه با موفقیت درمان سرکلاژ دهانه رحم:

زنانی که در بارداری قبلی نارسایی دهانه رحم داشته‌اند، احتمالا در حاملگی‌های بعدی دچار این عارضه خواهند شد. درمان با سرکلاژ دهانه رحم در حدود ۹۰٪ موارد موفقیت‌آمیز است.

عوارض سرکلاژ دهانه رحم

سرکلاژ دهانه رحم می‌تواند خطرات و عوارضی داشته باشد. پیش از جراحی باید از این عوارض اطلاع داشته باشید. از مهم‌ترین عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پارگی رحم (ترکیدن ناگهانی)
  • خونریزی داخلی
  • پارگی یا بریدگی دهانه رحم
  • عفونت.

متخصص زنان بجنورد | تشخیص و درمان نارسایی دهانه رحم

برای تشخیص و درمان نارسایی دهانه رحم به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

نارسایی دهانه رحم یکی از عوارض بارداری است که برخی خانم‌ها به آن دچار می‌شوند. در هفته‌های آخر بارداری دهانه رحم به‌مرور نرم‌تر، باز و کوتاه می‌شود. این شرایط دهانه رحم را برای زایمان آماده کرده و نوزاد به‌راحتی از آن خارج می‌شود. اما در برخی خانم‌ها دهانه رحم در سه‌ماهه دوم بارداری باز شده و باعث زایمان زودرس یا سقط جنین می‌شود.

افرادی که قبلا سابقه زایمان زودرس داشته یا جراحی روی دهانه رحم انجام داده‌اند، بیشتر در معرض این عارضه هستند. معمولا نارسایی دهانه رحم علامتی نداشته و بعد از سقط جنین یا زایمان زودرس تشخیص داده می‌شود. اما گاهی هم با علائمی در هفته ۱۴ تا ۲۰ بارداری همراه است. ممکن است شخص دچار کمردرد، ترشحات غیرطبیعی واژن و لکه بینی شود. در صورت بروز این علائم باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

برای تشخیص این عارضه معاینه لگن انجام شده و با سونوگرافی وضعیت دهانه رحم بررسی می‌شود. معمولا برای درمان آن از جراحی به نام سرکلاژ دهانه رحم استفاده می‌شود. در این جراحی دهانه رحم بخیه زده شده و زمان نزدیک زایمان بخیه‌ها باز می‌شوند.

شما همچنین می توانید ...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24

تمامی حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر آرزو سعیدی می باشد