متخصص زنان بجنورد | POFزگیل تناسلی بیماری‌ جنسی و مقاربتی شایع در زنان

زگیل تناسلی بیماری‌ جنسی و مقاربتی شایع در زنان

متخصص زنان بجنورد برای درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی زنان یکی از بیماری‌های جنسی و مقاربتی شایع در زنان است که از ویروس اچ پی وی یا ویروس پاپیلومای انسانی زنان به ‌وجود می‌آید. ویروس HPV زنان باعث ایجاد سرطان دهانه رحم و سرطان رحم در زنان می‌شود. نوع دیگری از ویروس اچ پی وی در زنان عامل ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

عفونت ناشی از ویروس HPV سرایت‌پذیری بالایی دارد و به‌ همین‌دلیل است که بیماری ویروس اچ پی وی زنان جزء شایع‌ترین بیماری‌های جنسی طبقه‌بندی می‌شود. بیماری زگیل تناسلی در زنان به‌ مراتب خطرناک‌تر از زگیل تناسلی در مردان است.

متخصص زنان بجنورد | زگیل تناسلی

زگیل تناسلی زنان

زگیل تناسلی یا زگیل مقاربتی (genital warts) نوعی بیماری مقاربتی شایع دستگاه تناسلی است که برآمدگی‌های کوچکی شبیه گل‌کلم اطراف یا روی دستگاه تناسلی ظاهر می‌شوند. عامل این بیماری پوستی و عفونی، ویروس پاپیلومای انسانی یا ویروس HPV زنان (ویروس اچ پی وی) است که از طریق تماس مستقیم با پوست فرد آلوده به ویروس، واژن، مقعد و یا رابطه جنسی و رابطه دهانی به دیگران منتقل می‌شود.

میزان سرایت زگیل تناسلی زنان بسیار بالا است و معمولا در اولین تماس جنسی بلافاصله به بدن سرایت می‌کند. تغییر سبک زندگی و عادات جنسی در دنیای مدرن امروزی باعث کاهش سن شیوع این بیماری تا ۱۲ سالگی و افزایش آمار مبتلایان شده است. بهترین روش برای پیشگیری از زگیل تناسلی زنان واکسن اچ پی وی یا واکسن گارداسیل است که از عفونت ناشی از ویروس اچ پی وی در بانوان و ابتلا به سرطان رحم جلوگیری می‌کند.

علائم زگیل تناسلی زنان

به نقل از «healthline» ویروس اچ پی وی در زنان گاهی می‌تواند بدون علائم باشد و گاهی هم باعث ایجاد سرطان و زگیل تناسلی در زنان می‌شود. سوزش ، خارش یا حساسیت اطراف واژن از نشانه‌های رایج اچ پی وی در زنان هستند ، اما این ویروس پاپیلومای انسانی زنان نشانه‌ ها و علائم دیگری هم دارد که عبارتند از :

1. ایجاد زائده‌های سفت، برجسته و گوشتی شکل اطراف و روی واژن و مقعد که گاهی شبیه گل‌کلم هستند.
  2. هر قسمتی از بدن که در معرض رابطه جنسی قرار دارد، احتمال ابتلا به عفونت HPV دارد. یعنی واژن، دهانه رحم، کشاله ران، گلو و دهان در زنان و آلت تناسلی، ران، کشاله ران و اسکروتوم در مردان در معرض ابتلا به ویروس اچ پی وی هستند.
  3. درد، خارش و سوزش ناحیه تناسلی
  4. اگر زگیل تناسلی زنان در قسمت داخلی واژن باشد، خونریزی بعد رابطه جنسی یا نشانه‌های غیرطبیعی در واژن می‌توانند از علائم زگیل تناسلی زنان باشند.
  5. انسداد مجاری ادراری در صورتی که زگیل تناسلی در مجاری ادرار باشد.
  6. ایجاد زگیل و برآمدگی در اطراف دهان، زبان، لب، گلو در افرادی که رابطه جنسی دهانی با فرد مبتلا دارند.
  7. ترشح و رطوبت غیرعادی در ناحیه برآمدگی‌ها

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم ؟

زگیل تناسلی زنان برآمدگی و زائده‌هایی به رنگ پوست یا متمایل به صورتی هستند که روی واژن، دهانه رحم یا مقعد ایجاد می‌شوند. این زائده‌های گوشتی از نزدیک شبیه گل‌کلم هستند. زگیل تناسلی زنان معمولا بدون درد است، اما خونریزی و خارش دارد. حواستان باشد که جوش پوستی یا عفونت پوستی را با زگیل تناسلی اشتباه نگیرید.

برای اینکه بفهمید اچ پی وی تناسلی دارید یا خیر، در صورت مشاهده علائم اولیه حتما به پزشک متخصص و دکتر زنان مراجعه کنید و آزمایش بیماری مقاربتی یا آزمایش HPV بدهید.

متخصص زنان بجنورد | زگیل تناسلی

بهترین متخصص زنان بجنورد برای درمان زگیل تناسلی

انتخاب روش درمان و بهترین دکتر برای اچ پی وی اهمیت زیادی دارد، چرا که بی‌دقتی و عدم مهارت و تخصص پزشک می‌تواند علائم را تشدید کند. برای انتخاب بهترین دکتر برای اچ پی وی حتما جستجوی کافی داشته باشید و سابقه، تخصص و شهرت دکتر را در نظر بگیرید.

خدمات تخصصی خانم دکتر آرزو سعیدی متخصص و جراح زنان و زایمان

1) انجام سزارین و زایمان طبیعی بدون درد

2) انجام کلیه جراحی های لگنی، تناسلی، زیبایی

3) نوار قلب جنین، NST

4) مشاوره قبل بارداری

5) مراقبت های دوران بارداری

6) تغذیه مادر

7) بررسی و درمان ناهنجاری های هورمونی و جنسی

8) چکاپ دوره ای بانوان در دوران بارداری و یاسگی

9) بررسی و درمان ناباروری

10) صدور گواهی ازدواج

11) رژیم غذایی جهت تعیین جنسیت جنین

12) درمان مشکلات جنسی بانوان

مراجعه به پزشک

اچ پی وی برآمدگی گوشتی نرم در ناحیه تناسلی، مقعد یا داخل واژن است که باعث سوزش، خارش، درد و ناراحتی در ناحیه دستگاه تناسلی می‌شود. این عفونت مقاربتی از ویروس پاپیلومای انسانی به ‌وجود می‌آید. رابطه جنسی محافظت نشده و شرکای جنسی متعدد و نامطمئن از دلایل انتقال ویروس اچ پی وی هستند.

بهترین روش برای جلوگیری از مبتلا نشدن به ویروس اچ پی وی زنان نداشتن رابطه مقاربتی محافظت نشده از طریق واژن، مقعد و دهان است. از آنجایی که ممکن است شریک جنسی‌تان بدون علائم مبتلا باشد، بهتر است سراغ سکس با کاندوم بروید که احتمال انتقال را کاهش می‌دهد. تزریق واکسن اچ پی وی تا قبل ۱۵ سالگی و تمدید هر ۶ ماه یکبار و انتخاب شریک جنسی مطمئن از روش‌های پیشگیری زگیل تناسلی هستند.