متخصص زنان بجنورد | علت و علایم واژینوز باکتریایی .

علت و علایم واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریایی به علت عدم تعادل باکتری‌های طبیعی واژن ایجاد می‌شود. خارش و بوی بد واژن از علائم آن است. برای درمان آن داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.
واژینوز باکتریال نوعی عفونت واژن است که بسیار شایع بوده و به دلیل تغییر در تعادل باکتری‌های طبیعی واژن ایجاد می‌شود. اگر علائم مربوط به این بیماری را دارید یا پزشک تشخیص داده است که دچار بیماری BV شده‌اید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که واژینوز باکتریال چیست؟ چه علائمی ایجاد می‌کند؟ چرا برخی خانم‌ها دچار این مشکل می‌شوند؟ کدام عوامل ریسک ابتلا به این بیماری را بیشتر می‌کند؟ پزشک چگونه آن را تشخیص داده و چه روش‌هایی برای درمان آن وجود دارد؟ در صورت عدم درمان چه عوارضی ممکن است در پی داشته باشد و روش‌های پیشگیری از این عارضه چیست؟

درصورتی‌که دچار علائم مشکوکی هستید، باید برای تشخیص و درمان به‌موقع بیماری به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید. پزشک معاینه لگن را انجام داده و باتوجه‌به علائم، بیماری را تشخیص می‌دهد.

با مطالب آموزشی دکتر آرزو سعیدی متخصص زنان بجنورد همراه باشید :

متخصص زنان بجنورد | علت و علایم واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریال (BV) چیست؟

زمانی که باکتری‌های طبیعی واژن بیش از حد رشد کرده و تعادل آنها به هم بریزد، واژن ملتهب شده و شخص دچار بیماری واژینوز باکتریال می‌شود. این نوع از عفونت واژن درمان نشود، احتمال سرایت آن به دیگر اندام‌های تناسلی وجود داشته و ممکن است شخص دچار عفونت رحم شود. معمولا زنان در سنین باروری دچار این مشکل می‌شوند. اما ممکن است در هر سنی بیماری BV ایجاد شود. در بیشتر مواقع علت ترشحات غیرطبیعی واژن ابتلا به این عارضه است.

این بیماری گاهی هیچ علامتی نداشته و گاهی باعث ایجاد بویی شبیه به بوی ماهی می‌شود. زنانی که به واژینوز باکتریال مبتلا می‌شوند، بیشتر در معرض بیماری‌های مقاربتی از جمله HIV قرار گرفته و دچار مشکلاتی در بارداری می‌شوند.

علائم واژینوز باکتریال

حدود نیمی از زنان مبتلا به بیماری BV هیچ علامتی ندارند. در سایر موارد علائم می‌تواند شامل موارد زیر شود:

1. ترشحات غیرطبیعی واژن به رنگ خاکستری، سفید یا سبز
  2. بوی بد واژن شبیه به بوی ماهی (این بو بعد از رابطه جنسی شدیدتر می‌شود.)
  3. خارش واژن
  4. سوزش ادرار.

در چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر دچار علائم واژینوز باکتریایی شدید، حتما برای تشخیص به‌موقع این بیماری به دکتر زنان مراجعه کنید. در شرایط زیر مراجعه به پزشک ضروری است.

• ترشحات واژن شما تغییر کرده است یا با بو و تب همراه است.
  • قبلا عفونت واژن را تجربه کرده‌اید. اما این بار ترشحات فرق دارند.
  • شریک جنسی جدیدی دارید و دچار این علائم شده‌اید. دقت داشته باشید که برخی علائم عفونت مقاربتی مشابه واژینوز باکتریایی است.
  • برای درمان عفونت قارچی خوددرمانی کرده‌اید، اما کارساز نبوده است.

علت واژینوز باکتریال

علت ابتلا به واژینوز باکتریال برهم‌خوردن تعادل باکتری‌های طبیعی واژن است. چندین باکتری بیش از حد رشد کرده و باعث برهم‌خوردن تعادل طبیعی میکروارگانیسم‌ها در واژن می‌شوند. در حالت طبیعی تعداد باکتری‌های خوب (لاکتوباسیل‌ها) نسبت به باکتری‌های بد (بی‌هوازی) بیشتر است. زمانی که باکتری‌های بی‌هوازی بیش از حد رشد می‌کنند، شخص دچار واژینوز باکتریایی می‌شود.

پیشگیری از واژینوز باکتریال

برای جلوگیری از واژینوز باکتریال باید اقداماتی را انجام دهید. از جمله:

1. از صابون‌ها و شوینده‌های بدون بو استفاده کنید. تامپون یا پد بهداشتی شما هم باید بدون بو باشد. در غیر این صورت ممکن است واژن تحریک شود.
  2. دوش واژینال انجام ندهید. انجام مکرر این کار تعادل باکتری‌ها در واژن را به هم می‌زند.
  3. مراقب ابتلا به بیماری‌های مقاربتی باشید. از کاندوم استفاده کنید و فقط یک شریک جنسی داشته باشید.

متخصص زنان بجنورد | علت و علایم واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریال و بارداری

اگر در بارداری دچار واژینوز باکتریال شوید، خطر عوارضی مانند زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن کم وجود دارد. در زمان بارداری نباید خودسرانه دارویی مصرف کنید. پزشک در این دوره آنتی‌بیوتیکی تجویز می‌کند که کمترین عوارض را برای مادر و جنین داشته باشد. این عارضه باعث ناباروری نمی‌شود. اما اگر به‌موقع درمان نشود، ممکن است عفونت به رحم و لوله‌های فالوپ برسد و شخص دچار بیماری التهاب لگن شود. التهاب لگن احتمال ناباروری را افزایش می‌دهد.