متخصص زنان بجنورد | .علل و علایم بروز نارسایی دهانه رحم

علل و علایم بروز نارسایی دهانه رحم

نارسایی دهانه رحم چیست؟

نارسایی دهانه رحم معمولا در سه ماهه دوم اتفاق افتاده و به معنای باز شدن و کوتاه شدن دهانه رحم است. این عارضه معمولا علامتی نداشته و باعث زایمان زودرس یا سقط جنین می‌شود. برای درمان آن معمولا از روش سرکلاژ دهانه رحم استفاده می‌کنند.

نارسایی دهانه رحم یکی از مشکلات دوران بارداری است که برای برخی خانم‌ها ایجاد می‌شود. اگر در معاینات دوره بارداری مشخص شده است که دهانه رحم شما زودتر از زمان مناسب باز شده است، دچار نارسایی دهانه رحم هستید.


با مطالب آموزشی دکتر آرزو سعیدی متخصص زنان بجنورد همراه باشید :


متخصص زنان بجنورد | ..علت و علایم واژینوز باکتریایی

نارسایی دهانه رحم

دهانه رحم در قسمت پایینی رحم قرار دارد و به واژن می‌رسد. زمانی که باردار نیستید، دهانه رحم بسته و سفت است. اما در زمان بارداری دهانه رحم به‌مرور نرم، کوتاه و باز می‌شود. این شرایط شما را برای زایمان آماده می‌کند. نارسایی دهانه رحم یکی از عوارض بارداری است که برای برخی خانم‌ها به وجود می‌آید.

این عارضه از بیماری های دهانه رحم است و باعث می‌شود که دهانه رحم در دوره بارداری خیلی زود باز شده و باعث زایمان زودرس یا سقط جنین می‌شود. ضعیف‌شدن بافت دهانه رحم علت بروز این مشکل است. در بارداری سالم دهانه رحم باید تا اواخر سه‌ماهه سوم سفت و بسته باشد. اواخر بارداری به‌ آرامی کوتاه‌تر، بازتر و نرم‌تر می‌شود.  نارسایی دهانه رحم معمولا بدون درد و انقباض است و تشخیص آن راحت نیست. از هر ۱۰۰ بارداری یک بارداری ممکن است با این مشکل همراه باشد.

علائم نارسایی دهانه رحم

در بسیاری از مواقع این عارضه علائم و نشانه‌ای ندارد. معمولا در سه‌ماهه دوم بعد از سقط جنین این مشکل تشخیص داده می‌شود. اگر قبلا سابقه سقط جنین داشته یا عوامل خطر این عارضه را دارید، باید برای تشخیص به‌موقع به دکتر زنان مراجعه کنید. در هفته ۱۶ تا ۲۰ بارداری باید بررسی‌ها انجام شود. گاهی ممکن است در هفته ۱۴ تا ۲۰ بارداری علائم زیر ظاهر شود.

  1. احساس ناراحتی خفیف
  2. لکه بینی
  3. احساس فشار در لگن
  4. کمردرد
  5. گرفتگی خفیف شکم
  6. تغییر در ترشحات واژن
  7. خونریزی واژینال در بارداری به صورت خفیف

در صورت بروز هر یک از علائم ذکر شده در طول بارداری حتما به دکتر زنان مراجعه کنید.

متخصص زنان بجنورد | خطرات بارداری در بالای ۳۵ سال.

علت نارسایی دهانه رحم

علت دقیق بروز این عارضه مشخص نیست. هر خانمی ممکن است در طول بارداری دچار این مشکل شود. اما برخی شرایط می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند. از جمله:

  • تشکیل غیرطبیعی رحم یا دهانه رحم
  • سابقه جراحی دهانه رحم
  • دهانه رحم کوتاه
  • آسیب‌دیدگی رحم ناشی از سقط جنین یا زایمان قبلی
  • قرارگرفتن در معرض هورمون مصنوعی دی اتیل استیل بسترول

عوامل خطر نارسایی دهانه رحم

برخی عوامل ممکن است احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش دهند. البته بسیاری از خانم‌ها بدون داشتن عوامل خطر در طول بارداری دچار این مشکل می‌شوند. از مهم‌ترین عوامل خطر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. ترومای دهانه رحم: گاهی ممکن است نتایج آزمایش پاپ‌اسمیر غیرطبیعی باشد و برای درمان ناهنجاری دهانه رحم جراحی انجام شود. این نوع جراحی‌ها می‌توانند احتمالا بروز این عارضه در بارداری را افزایش دهند. معمولا پارگی دهانه رحم در زایمان قبلی باعث بروز این مشکل نمی‌شود.
  2. نژاد: در میان نژادهای مختلف زنان سیاه‌پوست بیشتر دچار این عارضه می‌شوند.
  3. شرایط مادرزادی: برخی از ناهنجاری‌های رحمی و اختلالات ژنتیکی می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند.

شما همچنین می توانید ...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24

تمامی حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر آرزو سعیدی می باشد