هیسترکتومی شکمی | متخصص زنان بجنورد

هیسترکتومی شکمی چیست؟

هیسترکتومی شکمی یک روش جراحی است که رحم شما را از طریق یک برش در پایین شکم انجام می شود. رحم جاییست که کودک شما در آن رشد می کند. هیسترکتومی جزئی تنها رحم را بر میدارد، و هیسترکتومی کلی رحم و گردن رحم را برمی دارد. برخی اوقات یک هیسترکتومی شکمی شامل حذف یک یا هردو تخمدان و لوله های فالوپ است که این فرآیند به اسم هیسترکتومی کامل همراه با سالپنگواووفورکتومی نامیده می شود.

هیسترکتومی می تواند همچنین از طریق یک برش در واژن (هیسترکتومی واژنی) یا با استفاده از یک لاپاروسکوپی یا روش های جراحی رباتی – که از ابزارهای بلند و نازک که از طریق یک برش کوچک شکمی عبور داده می شوند – انجام شود. هیسترکتومی شکمی ممکن است در شرایطی که رحم شما بلند باشد یا اینکه دکتر شما بخواهد دیگر ارگان های لگنی شما را برای علائم بیماری بررسی کند، نسبت به دیگر روش های هیسترکتومی ترجیح داده شود.

هیسترکتومی شکمی چیست | متخصص زنان بجنورد

هیسترکتومی ممکن است در شرایطی که شما یکی از شرایط زیر را داشته باشید مورد نیاز باشد:

سرطان های زنان:

اگر شما یک سرطان زنان داشته باشید – مانند سرطان رحم یا گردن رحم – یک هیسترکتومی می تواند بهترین درمان باشد. بسته به نوع سرطانی که شما دارید و میزان پیشرفت آن، راه های دیگر درمان می تواند شام پرتو درمانی یا شیمی درمانی باشد.

فیبروئید:

هیسترکتومی تنها راه اختصاصی و دائمی برای درمان فیبروئید است که تومورهای خوش خیم رحمی هستند که اغلب باعث خونریزی پیوسته، کم خونی، درد لگن و یا شار مثانه می شوند. درمانهای غیر جراحی برای فیبروئید بسته به میزان بیماری و اندازه تومور دارد. بیشتر زنان مبتلا به فیبروئید علائم کمی دارند و نیاز به درمان ندارند.

اندومتریوز:

در اندومتریوز، بافت پوشاننده داخل رحم (آندومتر) به بیرون غاز رحم و در داخل تخم دان، لوله های فالوپ، یا دیگر اندام های شکم و لگن رشد می کند. زمانی که درمان ها یا جراحی های محدود اندومتریوزها را بهبود نبخشد، شما ممکن است به یک هیسترکتومی همراه با خارج کردن تخمدان ها و لوله های فالوپ (سالپنگواووفورکتومی دوطرفه) نیاز داشته باشید.

پرولاپس رحم:

ورود رحم به داخل واژن می تواند زمانی که رباط ها و بافت های نگه دارنده ضعیف شوند رخ دهد. پرولاپس رحم می تواند منجر به بی اختیاری ادرار، فشار در لگن و یا مشکل حرکت روده ها شود. برای رسیدن به درمان کامل این شرایط ممکن است به هیسترکتومی نیاز باشد.

خونریزی غیر طبیعی واژنی:

اگر عادت ماهانه شما سنگین، نامنظم، و یا با چرخه طولانی مدت است، یک هیسترکتومی می تواند زمانی که خونریزی توسط دیگر روش ها کنترل نمی شود باعث بهبود شود.

درد مزمن لگن:

گاهی اوقات، جراحی به عنوان آخرین راه برای زنانی است که درد مزمن لگن دارند و این درد به وضوح از رحم آغاز می شود. اگرچه، هیسترکتومی برای بسیاری از اشکال دیگر درد مزمن لگن مفید نیست و هیسترکتومی غیرضروری حتی ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدیدی شود. قبل از اقدام برای جراحی این چنینی شرایط را به صورت دقیق ارزیابی کنید. هیسترکتومی به توانایی بارداری شما خاتمه می دهد.

اگر شما فکر می کنید که همچنان تمایل به بارداری دارید، از دکتر خود در مورد جایگزین این عمل بپرسید. در مورد سرطان،‌ هیسترکتومی ممکن است تنها راه حل باشد. اما برای دیگر شرایط،‌ شامل فیبروئید، ‌اندومتریوز، و پرولاپس رحمی، می توانید ابتدا روش های کم تر تهاجمی را امتحان کنید.

|دکتر آرزو سعیدی –  متخصص زنان بجنورد |

| برای ورود به صفحه اینستاگرام دکتر آرزو سعیدی متخصص زنان بجنورد کلیک کنید. |