عوامل یائسگی زودرس

🔶 اولین عامل را می توان سابقه ی خانوادگی دانست و در واقع موضوع ارثی بودن را مطرح کرد. اگر مادر یا مادر بزرگ شما

چار یائسگی زودرس  باشند احتمال اینکه شما به آن دچار شوید شش برابر بیشتر است.
#سیگار_کشیدن را می توان عامل دیگر دانست که این زنان علایم یائسگی شدید تری نسبت به دیگر زنان دارند و دچار خون ریزی های شدید در مدت قبل از یائسگی می شوند.

زنانی که شیمی درمانی یا پرتو درمانی بر روی ناحیه لگن انجام می دهند ممکن است دچار یائسگی زودرس شوند. شیمی درمانی روی تخمدان ها تاثیر منفی می گذارد و ترشح هورمون را مختل می کند در نتیجه باعث می شود که به طور موقت یا حتی دائمی قاعدگی را قطع کند.

از دیگر عوامل یائسگی زودرس باید به جراحی برداشتن تخمدان اشاره کرد. بعد از جراحی برداشتن تخمدان میزان هورمون ها کاهش یافته و قاعدگی متوقف می شود.

یائسگی زودرس بر اثر برداشتن رحم نیز می تواند اتفاق بیفتد.

ویروس HIV و ایدز نیز در یائسگی زودرس موثر است. در زنانی که به ایدر مبتلا شده اند به دلیل این که عفونت آن ها به خوبی کنترل نمی شود ممکن است یائسگی زودرس اتفاق بیفتد. در این مود باید دیابت نوع یک هم کنترل شود چرا که به دلیل ایجاد عفونت امکان تحت تاثیر قرار دادن بخش های دیگر هم وجود دارد.

اختلال ژنتیکی در بین برخی زنان که با مشکل کروموزومی به دنیا آمده اند می تواند باعث یائسگی زودرس شود.

عامل دیگری که می توان از آن نام برد سندرم خستگی مزمن است که سبب خستگی، ضعف، درد عضلانی، درد استخوانی، از دست دادن بخشی از حافظه، سر درد و خواب نامناسب می شود، می تواند در زنان باعث یائسگی قبل از 40 سالگی شود.

اختلالات تیروئیدی به دلیل کم و زیاد کردن هورمون ها می تواند باعث یائسگی شود.

بیماری صرع که نوعی بیماری ناشی از اختلال عصبی است در زنان مبتلا می تواند باعث یائسگی زودرس شود. در مطالعات اخیر حدود 14 درصد از زنانی که دچار بیماری صرع هستند زودتر از حد معمول یائسه می شوند.

پزشکان همچنین عواملی مثل دیابت، بیماری های التهابی مانند سل و آبسه های لگنی را از عوامل دیگر یائسگی زودرس معرفی می کنند.

در صورت مفید بودن مطلب را به اشتراک بگذارید.

خانم دکتر آرزو سعیدی

متخصص و جراح زنان و زایمان بجنورد

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری و تماس به بخش تماس سایت مراجعه نمایید.

سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه ها و نظرات برای خانم دکتر ارسال کنید.