عوارض عفونت کلیه در بارداری و روش های تشخیص | متخصص زنان بجنورد

عوارض عفونت کلیه در بارداری و روش های تشخیص

عوارض عفونت کلیه در بارداری

عفونت کلیه در دوران بارداری در صورت عدم درمان ممکن است منجر به عوارض جدی در مادر و جنین شود، مانند:

سپسیس مادر و شوک سپتیک: این شرایط زمانی اتفاق میفتد که واکنش های شیمیایی بدن در برابر عوامل بیماری زا نامتعادل باشد. و ممکن است منجر به شوک سپتیک، آسیب عضو و فشار خون پایین شود.
آسیب به کلیه: عفونت کلیه در بارداری می تواند منجر به بیماری مزمن کلیه و نارسایی کلیه شود.

فشار خون بالا و پره اکلامپسی (فشار خون بالا با آسیب اندام)

کوریوآمنیونیت یا آمنیونیت
کم خونی در بارداری
سقط جنین یا نقص رویان یا جنین: این وضعیت در مراحل اولیه بارداری اتفاق میفتد.
زایمان زودرس: انتقال باکتری به کیسه آمنیوتیک و پروستاگلاندین های تولید شده به دلیل عفونت ممکن است باعث انقباضات رحمی قبل از ترم شود.
وزن کم هنگام تولد: وزن نوزادان ممکن است در ترم کمتر از 2500 گرم باشد. وزن نوزادان نارس نیز در هفته حاملگی کمتر از صدک طبیعی است.
ادم ریوی و ناراحتی حاد تنفسی

عوارض عفونت کلیه در بارداری و روش های تشخیص | متخصص زنان بجنورد

|دکتر آرزو سعیدی –  متخصص زنان بجنورد |

| برای ورود به صفحه اینستاگرام دکتر آرزو سعیدی متخصص زنان بجنورد کلیک کنید. |

تشخیص عفونت کلیه در دوران بارداری

پزشک برای تشخیص عفونت کلیه در بارداری چند سوالی از بیمار می پرسد. و سوابق پزشکی گذشته وی را بررسی می کند تا از سابقه سلامتی بیمار مطلع شود. از آزمون های تشخیصی زیر برای ارزیابی بیشتر استفاده می شود:

معاینه فیزیکی: پزشک ممکن است درجه حرارت بدن، فشار خون، ضربان قلب و حساسیت شکم، به ویژه زیر دنده ها را برای تشخیص احتمالی عفونت کلیه ها بررسی کند.
مشخصات بیوفیزیک: این آزمایش قبل از تولد شامل سونوگرافی و نظارت بر ضربان قلب برای بررسی سلامت کودک است.
آزمایش ادرار: این یک آزمایش آزمایشگاهی برای تشخیص چرک، باکتری، خون، گلبول های سفید و گلبول های قرمز در ادرار است.
کشت ادرار: یک ادرار صاف در آزمایشگاه کشت می شود تا نوع باکتری های عامل عفونت را تشخیص دهد.

آزمایش خون: ممکن است پزشک برای ارزیابی عفونت و عملکرد کلیه، شمارش کامل خون (CBC)، الکترولیت های سرم، نیتروژن اوره خون (BUN) و آزمایشات کراتینین سرم را تجویز کند. افزایش سطح اسید لاکتیک با نتایج ضعیف در عفونت کلیه در دوران بارداری همراه است.
مطالعات تصویربرداری: در صورت عفونت مکرر کلیه یا عدم بهبود علائم پس از درمان اولیه، مطالعات تصویربرداری معمولاً مورد نیاز است. اسکن اولتراسوند و تشدید مغناطیسی (MRI) ممکن است به شناسایی ناهنجاری های ساختاری مانند سنگ کلیه کمک کند. سی تی اسکن و پیلوگرام های داخل وریدی زمانی استفاده می شود که نشانه واضحی با تابش محدود وجود داشته باشد.

ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی ممکن است آزمایشات تشخیصی بیشتری را بر اساس علائم بالینی و شدت عفونت ها سفارش دهد. ممکن است برای رد و یا تایید بیماری هایی مانند پانکراتیت، بیماری های التهابی لگن، سنگ کلیه و غیره که ممکن است از پیلونفریت تقلید کنند، به این آزمایشات نیاز باشند.

بیشتر بخوانید:

فرایند آزمایش خون در دوران بارداری

آزمایش ها و اقدامات معمول بارداری

واکسن‌های بی‌خطر در دوران بارداری

مواد غذایی ممنوع برای باروری

زایمان طبیعی با بیهوشی اپیدورال چگونه است؟

عوارض و مزایای بیهوشی اپیدورال