بهبود سلامت روحی تازه مادران با کمک تغذیه

تغذیه سالم برای بهبود سلامت روحی تازه‌ مادران

سلامت روحی تازه مادران | غمگین بودن در دو هفتۀ اول بعد از زایمان حس عجیبی نیست، زیرا بدن شما در حال بهبود پس از زایمان است. هورمون‌هایتان نیز بعد از زایمان نوسان زیادی دارد و شما در حال وفق دادن خودتان با نوزاد و خانوادۀ جدید هستید. همۀ این موارد ممکن است گاهی باعث احساس خستگی، بدخلقی و اضطراب می‌شود.

شاید تغذیۀ خودتان به‌هیچ‌وجه برایتان در اولویت نباشد، اما خوردن غذا‌های سالم، وعده‌های غذایی، میان‌وعده و داشتن یک رژیم غذایی مناسب به صورت منظم و چند راه سادۀ دیگر، به تقویت سطح انرژی و روحیۀ شما کمک می‌کند.

اسید‌های چرب امگا۳

کارشناسان می‌گویند اسید‌های چرب امگا۳ که بیشتر در ماهی و بعضی دانه‌های روغنی یافت می‌شود، بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم است. این اسیدها به عملکرد طبیعی بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی کمک می‌کند.

پزشکان توصیه می‌کنند که تازه‌مادران مواد غذایی سرشار از اسید‌های چرب امگا۳ مانند ماهی سالمون و ماهی قزل‌آلا، روغن دانۀ کتان و گردو مصرف کنند. مصرف این مواد عملکرد مغز را بهتر و به کاهش افسردگی کمک می‌کند. تخم‌مرغ هم یک گزینۀ مناسب است.

پروتئین‌ها

خیلی مهم است که پروتئین کافی مصرف کنید. مصرف مقدار مناسب پروتئین در طول روز، سطح قند خون و حال و هوای روحی شما را ثابت نگه می‌دارد. مصرف لبنیات و گوشت قرمز و سفید در کنار کربوهیدارت‌هایی که قند پایین دارند، مثلاً دانه‌های روغنی، غلات کامل و لوبیا‌ها باعث تولید بیشتر سروتونین می‌شود که یک پیام‌رسان عصبی است و روی مغز تأثیر آرامش‌بخش دارد.

برای بالا بردن مقدار پروتئین مناسب در رژیم غذایی‌تان چند منبع خوب پروتئین وجود دارد که شامل مرغ، بوقلمون یا گوشت قرمز، ماهی، شیر، تخم‌مرغ، توفوی سفت، ماست کم‌چرب، بادام‌زمینی، حبوبات پخته مثل نخود، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و عدس پخته است.

مایعات زیاد

کم‌آبی بدن ممکن است روحیۀ شما را بد‌تر کند. خستگی و اضطراب موقتی می‌تواند از نشانه‌های کم‌آبی بدن باشد. آب یا نوشیدنی‌های بدون کافئین و قند مثل آب‌میوه‌هایی که در خانه تهیه می‌کنید بنوشید. منتظر نمانید تا تشنه شوید و بعد آب بخورید.

اگر شیر می‌دهید هم این نکته اهمیت ویژه‌ای دارد، چون در دوران شیردهی خیلی بیشتر تشنه می‌شوید. بهتر است هر بار که به فرزندتان شیر می‌دهید، یک لیوان بزرگ، آب‌میوه بنوشید.

متخصص زنان بجنورد | بهبود سلامت روحی تازه مادران

مکمل و ویتامین‌ها

با این وجود که مکمل نمی‌تواند جایگزین یک رژیم غذایی سالم و پر از میوه و سبزیجات شود، شاید در چند هفتۀ اول با وجود نوزاد، وقت کافی برای پوشش دادن تمام نیاز‌های تغذیه‌ای خود را نداشته باشید. بنابراین تا چند ماه بعد از زایمان و با اجازۀ پزشکتان، می‌توانید قرص‌های ویتامین مخصوص تازه‌مادران را مصرف کنید.
سطح پایین آهن باعث احساس خستگی و ناراحتی خواهد شد. به علاوه، آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین A ،C و E عملکرد کلی مغز را بهتر می‌کند.

طبیعی است که طی چند هفتۀ بعد از زایمان، بعضی از وعده‌های غذایی را فراموش کنید و برنامۀ غذایی منظمی نداشته باشید. اما اگر متوجه شده‌اید که به ندرت گرسنه می‌شوید و غذا خوردن برایتان مثل انجام وظیفه است، بهتر است به پزشک متخصص  اطلاع دهید. همچنین تغذیۀ بد و ضعیف ممکن است باعث مشکلات خلقی شود، زیرا بدنتان به وعده‌های غذایی اصلی و میان‌وعده‌های منظم و متعادل نیاز دارد تا سطح قند خون را ثابت نگه دارد و وقتی سطح خون ثابت نباشد، شاید این مسئله روی خلقتان تأثیر بدی بگذارد.

 

بیشتر بخوانید : 

شما همچنین می توانید ...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24

تمامی حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر آرزو سعیدی می باشد