متخصص زنان بجنورد | جراحی میومکتومی به چند روش انجام می شود ؟

جراحی میومکتومی به چند روش انجام می شود ؟

جراحی میومکتومی

معمولاً زمانی که به دکتر متخصص زنان مراجعه می کنید و تشخیص می دهد که فیبروم رحمی وجود دارد، در صورتی انجام جراحی میومکتومی را توصیه می کند که علائم و نشانه های آزاردهنده وجود داشته باشد و در زندگی روزمره فرد مشکلاتی ایجاد کند. مزایای این روش نسبت به هسترکتومی این است که فرد می تواند دوباره باردار شود. از دیگر مزایای انجام میومکتومی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• به رحم آسیبی وارد نمی کند؛
  • امکان باروری را افزایش می دهد؛
  • مشکلات ناشی از وجود فیبروم را از بین می برد.

اکثر زنانی که با مشکل فیبروز رحم مواجه هستند، با مشکل نازایی موقتی مواجهند و با درمان فیبروم می توانند بچه دار شوند. اگر فرد به دلیل این مشکل دچار نازایی شده باشد، با پیشرفت هایی که در علم پزشکی زنان حاصل شده، ناباروری درمان خواهد شد.

متخصص زنان بجنورد | جراحی میومکتومی

عمل برداشتن فیبروم چگونه انجام می شود؟

روش های انجام میومکتومی با توجه به وضعیت و تعداد فیبروم ها متفاوت است. زمانی که به متخصص زنان مراجعه می کنید، با توجه به معایناتی که انجام می شود، یکی از روش های زیر انجام می شود:

• میومکتومی شکمی

این روش میومکتومی که لاپاراتومی هم نامیده می شود، با ایجاد شکاف در ناحیه زیر شکم ایجاد می شود و سپس فیبروم های رحم بیرون آورده می شود. این برش در ناحیه زیر حفره لگن می تواند افقی یا عمودی باشد.

• میومکتومی لاپاراسکوپی و رباتیک

این روش میومکتومی با حداقل تهاجمی توسط متخصص زنان انجام می شود. در این روش، برش کوچکی در ناحیه شکم ایجاد می شود و سپس فیبروم بیرون آورده می شود. میومکتومی لاپاراسکوپیک و رباتیک اندک تفاوتی با هم دارند:

• میومکتومی لاپاراسکوپی

در این روش برش در نزدیکی ناف ایجاد می شود و سپس لاپاراسکوپ وارد شکم می شود و به کمک ابزارهای جراحی صورت می گیرد؛

• میومکتومی رباتیک

ابزارها در این روش نیز مانند میومکتومی لاپاراسکوپی انجام می شود و با یک برش کوچک، ابزار وارد بدن می شود و جراح زنان حرکت ابزارها از کنسولی جدا مشاهده می شود.

• میومکتومی هیسترسکوپی

اگر فیبروم ها تا حد زیادی در حفره رحمی بالا رفته باشند، جراح زنان به کمک عمل میومکتومی هیسترسکوپی اقدام به برداشتن فیبروم های رحمی می کند. در این روش، ابزاری از طریق واژن یا دهانه رحم وارد رحم می شود و به این ترتیب فیبروم رحمی از بین می رود.

اقدامات لازم قبل از جراحی برداشتن فیبروئیدها

قبل از این عمل باید اقداماتی انجام شود که عبارتند از:

1. بیمار باید ناشتا باشد و خوردن و آشامیدن را متوقف کند.
  2. از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و ویتامین ها خودداری کنید. همچنین اگر داروی خاصی مصرف می کنید، در زمان مشاوره، دکتر زنان را از این موضوع آگاه کنید.
  3. این جراحی با بیهوشی عمومی انجام می شود. میومکتومی لاپاراسکوپی به صورت سرپایی است. بهرحال باید روز جراحی همراه داشته باشید.
  4. لازم به ذکر است که با توجه به نوع این عمل، نیاز است که بعد از جراحی یک تا دو روز در بیمارستان بستری باشید. به همین دلیل، داشتن همراه در روز جراحی ضروری است.

مراقبت های بعد از عمل فیبروم

بعد از این جراحی مراقبت هایی باید صورت گیرد که ضروری است و در نتیجه عمل تاثیرگذار است. این مراقبت ها عبارتند از:

• داروهای تجویز شده از جمله مسکن ها و آنتی بیوتیک ها را در زمان تعیین شده مصرف کنید؛
  • درد جزئی و کبودی در ناحیه برش بعد از عمل طبیعی است. مصرف داروها به کاهش این دردها کمک می کند؛
  • اگر از دی اکسید کربن حین جراحی استفاده شده باشد، ممکن است در ناحیه شانه و قفسه سینه احساس درد داشته باشید. این درد بعد از چند روز از بین خواهد رفت؛
  • به دلیل استفاده از لوله راه هوایی در حین عمل، ممکن است بعد از عمل گلودرد داشته باشید که طبیعی است. مصرف آب و مایعات به کاهش این درد کمک می کند؛
  • از انجام فعالیت های سنگین تا زمانی که پزشک اجازه نداده است خودداری کنید؛
  • محل برش جراحی را تمیز و خشک نگه دارید تا دچار عفونت نشود؛
  • لکه بینی بعد از این جراحی طبیعی است و نگران نشوید.

میومکتومی حین سزارین توسط دکتر آرزو سعیدی