درمان عفونت کلیه در حین بارداری | متخصص زنان بجنورد

درمان عفونت کلیه در حین بارداری و پیشگیری

روشهای پیشگیری و درمان عفونت کلیه در حین بارداری

درمان عفونت کلیه در حین بارداری : درمان زود هنگام این بیماری در پیشگیری از عوارض پیلونفریت موثر است. درمان کلی، شامل بستری شدن در بیمارستان و تجویز وریدی آنتی بیوتیک هایی مانند سفتریاکسون (روسفین) است تا تب به مدت 48 ساعت از بین برود. پزشک ممکن است قبل از به دست آوردن نتایج کشت ادرار و حساسیت آنتی بیوتیکی با یک آنتی بیوتیک، درمان اولیه را شروع کند. بیشتر بیماران در طی 24 تا 48 ساعت به درمان اولیه پاسخ می دهند.

اگر پس از درمان اولیه در وضعیت شما بهبودی حاصل نشود، این بدان معنی است که باکتری های آلوده به یک آنتی بیوتیک معین مقاوم هستند. این شایعترین علت عدم موفقیت در درمان اولیه است. در چنین مواردی، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک دیگری یا ترکیبی از آنتی بیوتیک ها را براساس نتایج کشت ادرار بیمار تجویز کند.

درمان حاد پیلونفریت در دوران بارداری نیز شامل موارد زیر است:

مسکن برای درد پهلو: مسکن های ساده مانند استامینوفن ممکن است در برخی مواقع مفید باشند، با این حال مسکن ها برای درد شدید تجویز می شوند. مصرف NSAID به دلیل عوارض احتمالی در مادر و جنین منع مصرف دارد.

ترومبوپروفیلاکسی: استفاده از جوراب های واریس و هپارین با وزن مولکولی کم در صورت کاهش تحرک یا استراحت در بستر توصیه می شود. اینها، خطر تشکیل لخته خون را کاهش می دهد.

داروهای پروتکولیتیک: این داروها به جلوگیری از انقباضات رحمی کمک می کند.

عفونت کلیه در بارداری چیست | متخصص زنان بجنورد

تزریق استروئید قبل از زایمان: در صورت احتمال زایمان زودرس، پزشک می تواند برای سرعت بخشیدن به بلوغ ریه جنین، این راهکار درمانی را در نظر بگیرد.
درمان آنتی بیوتیکی پیلونفریت معمولاً حداقل به مدت 10 روز ادامه دارد. زیرا ممکن است بازگشت مجدد علائم فقط پس از هفت روز درمان اتفاق بیفتد. برخی از پزشکان درمان را برای 14 تا 21 روز توصیه می کنند.

پزشک آزمایش ادرار را بعد از درمان برای تأیید عدم وجود باکتری در ادرار تجویز می کند و این آزمایش هر ماه در بقیه دوران بارداری باید تکرار شود.

اگر عفونت های مکرر داشته باشید، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک با دوز کم را بیش از یک دوره توصیه کند.

پیشگیری عفونت کلیه در بارداری

مراحل زیر ممکن است به شما کمک کند تا بتوانید خطرات و عوارض ناشی از عفونت کلیه در دوران بارداری را کاهش دهید:

• هر روز هشت تا ده لیوان آب بنوشید. زیرا به دفع باکتری ها از دستگاه ادراری کمک می کند. رنگ شفاف یا زرد کم رنگ ادرار نشان دهنده هیدراتاسیون مناسب است.
  • ناحیه تناسلی خود را تمیز نگه دارید. بهتر است این ناحیه پس از دفع ادرار خشک شود.
  • از استفاده صابون، دوش، ضد عفونی کننده و یا اسپری های بهداشتی زنانه برای تمیز کردن ناحیه تناسلی خودداری کنید. زیرا باعث تحریک پوست شما می شود.
  • در هنگام عفونت از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید.

|دکتر آرزو سعیدی –  متخصص زنان بجنورد |

| برای ورود به صفحه اینستاگرام دکتر آرزو سعیدی متخصص زنان بجنورد کلیک کنید. |