خروج رحم و تخمدان چپ | متخصص زنان بجنورد

خروج رحم و تخمدان چپ

هیستروکتومی در واقع نام علمی عمل جراحی برداشتن رحم در زنان است. این جراحی ممکن است به دلایل مختلف زیر انجام شود:

• فیبروئیدهای رحم که مشکلاتی از قبیل درد و خون ریزی به همراه دارد
  • پرولپس یا افتادگی رحم که باعث جابجایی رحم از موقعیت طبیعی خود می شود.
  • سرطان رحم، دهانه رحم و یا تخمدان ها
  • بیماری آندرومتروزیس که در آن سلول هایی مشابه با سلول های رحمی در بافت های مجاور مانند تخمدان ها رشد می کند.
  • خونریزی های غیر طبیعی واژینال
  • دردهای و التهابات مزمن لگنی
  • ضخیم شدن دیواره رحم

عموماً عمل جراحی برداشتن رحم به غیر از موارد ابتلا به سرطان، تنها زمانی توصیه می شود که سایر روش های غیر تهاجمی درمان نتیجه ای به همراه نداشته باشند. طبیعتاً پس از انجام هیسترکتومی فرد قادر به باردار شدن نخواهد بود. در نتیجه ، انجام این جراحی در زنان بین چهل الی پنجاه سال رایج تر است.

انواع عمل جراحی برداشتن رحم

بسته به عارضه ای که بیمار دچار آن شده است، عمل برداشتن رحم ممکن است یا به صورت کلی باشد یا تنها بخشی از رحم برداشته شود. گاهی بیماران و کادر درمانی اصطلاحات و انواع روش های برداشتن رحم را اشتباهاً به جای یکدیگر به کار می گیرند در نتیجه تعریف دقیق این اصطلاحات اهمیت زیادی دارد. انواع هیسترکتومی عبارتند از

• هیسترکتومی سوپرسرویکال یا ساب توتال : در این جراحی فقط بخش فوقانی رحم برداشته می شود و دهانه رحم حفظ می شود.
  • هیسترکتومی کامل که در آن کل بافت رحم و دهانه رحم برداشته می شود.
  • هیسترکتومی رادیکال: در این جراحی کل بافت رحم، بافت های اطراف رحم، دهانه رحم و بخش فوقانی واژن برداشته می شود. هیسترکتومی رادیکال تنها زمانی انجام می شود که فرد در مراحل پیشرفته سرطان رحم یا دهانه رحم قرار داشته باشد.

جراحی برداشتن رحم در زنانیکه در سن باروری قرار دارند

همانطور که گفته شد، انجام هر گونه عمل برداشتن رحم سبب ناباروری در زنان می شود. اگر در زنان زیر چهل سال در طول جراحی برداشتن رحم ، تخمدان ها نیز برداشته شود، یائسگی زودرس اتفاق می افتد. این به آن معناست که ترشح هورمون های جنسی متوقف می شود و در نتیجه آن ، مشکلاتی از قبلی کاهش شدید میل جنسی، خشکی واژن، احساس گر گرفتگی، عرق کردن و سایر علائم یائسگی ایجاد می شود.

زنانی که هر دو تخمدان آن ها در هیسترکتومی برداشته می شود، معمولاً درمان های جایگزین هورمونی دریافت می کنند تا از درگیر شدن آن ها با علائم یائسگی زودرس در نتیجه توقف تولید استروژن جلوگیری شود.

|دکتر آرزو سعیدی –  متخصص زنان بجنورد |

| برای ورود به صفحه اینستاگرام دکتر آرزو سعیدی متخصص زنان بجنورد کلیک کنید. |