متخصص زنان بجنورد | مدیریت اضطراب مادر شدن

مدیریت اضطراب مادر شدن

چطور اضطراب ناشی از مادر شدن را کاهش دهم؟

اضطراب مادر شدن  | تولد یک نوزاد شما را از جنبه‌های زیادی مثل موارد هورمونی، فیزیکی، عاطفی، روان‌شناختی و شیمیایی به چالش می‌کشد. شما در این دوران احتمالاً احساس خستگی شدید، هیجان، کلافگی، نگرانی و وجد و شعف با هم و در یک زمان را تجربه خواهید کرد، پس نه تنها تعجبی نیست، بلکه هم طبیعی هست که دچار استرس هستید.

اما برای بازگشتن به آرامش قبل چه باید کرد؟ موضوعی که اهمیت دارد این است که حتی اگر بستگانتان هم در کنار شما نباشند، همسر شما یکی از مهم‌ترین همرهان شما در گذر از این روزهای مخلوط سخت و شیرین خواهد بود. پس به او اعتماد کنید و از ابتدا او را در این راه سهیم بدانید.

بعد از زایمانم گاهی احساس می‌کنم حتی نمی‌توانم نفس بکشم !

اضطراب مادر شدن | برای تازه‌مادران شایع است که هفته‌ها و حتی ماه‌های اول پس از تولد کودک به شدت احساس درماندگی و سراسیمگی کنند. اما اگر این احساسات پایدار باشد و با تنگی نفس، افکار عجیب، تپش قلب، احساس درماندگی و بدبختی، سرگیجه، بی‌حسی در دست‌ها یا پاها، تهوع، برافروختگی صورت، عرق کردن یا ناراحتی در قفسهٔ سینه همراه باشد، شما ممکن است اضطراب پس از زایمان داشته باشید که شکلی از افسردگی پس از زایمان است و وقتی این علائم به شکل چرخه‌ای پیش می‌آیند، آنها را حملات هراس می‌نامند.

اگر اضطراب یا حملات هراس را تجربه کردید لازم است با پزشکتان متخصص زنان خود صحبت کنید.فقط یادتان باشد که بدون بچه یا با داشتن بچه‌ها، اضطراب بخشی از زندگی ماست که با کمک گرفتن از اشخاص آگاه و درست می‌توانیم از این مشکلات رهایی پیدا کنیم.

متخصص زنان بجنورد | استرس و مدیریت اضطراب مادر شدن

تکنیک‌های خودیاری را برای کنترل شرایط امتحان کنید :

اضطراب مادر شدن | یکی از کارهایی که می‌توانید برای خلاصی از استرس‌های بعد از زایمان و مادر شدنتان امتحان کنید، تکنیک‌هایی است که در اینجا به برخی از آنها اشاره شده است:

  • کافئین را حذف کنید: حتی مقایر کم کافئین موجود در قهوه‌های کافئین‌زادیی‌شده، نوشابه و شکلات هم می‌توانند اضطراب شما را بدتر کنند.
  • ورزش‌ها را آرام و سبک انجام دهید: مراقب تمرینات پرفشار باشید، افزایش سریع در ضربان قلب می‌تواند یک حملهٔ هراس ایجاد کند.
  • خودتان را گرسنه نگذارید: از گرسنه ماندن برای بازه‌های طولانی خودداری کنید. گاهی تغییرات در قند خون، علائمی فیزیکی مثل احساس سبکی در سر ایجاد می‌کند که شبیه علائم حملات هراس هستند و ممکن است شما را نگران کنند که دچار حمله شده‌اید.
  • تمرینات تنفسی اهمیت بدهید: تنفس عمیق، آهسته و شکمی را فراموش نکنید و وقتی آرام نشسته‌اید آنها را آهسته و کم‌کم تمرین کنید.

متخصص زنان بجنورد | اضطراب مادر شدن

  • تمرینات تمدد اعصاب یا ریلکسیشن را امتحان کنید: هرچند تمرینات ریلکسیشن به شما کمک می‌کند اما به خاطر داشته باشید برخی افراد اگر روی احساس بدنی‌شان تمرکز کنند یا تلاش زیادی برای ریلکس شدن کنند احساس اضطراب بیشتری خواهند کرد. اگر احساسی که تمرینات تمدد اعصاب به شما می‌دهد را دوست ندارید، روش دیگری برای کاهش اضطراب خود پیدا کنید.
  • با اطرافیانتان صحبت کنید: با همسر و دیگر نزدیکانتان صحبت کنید و به آنها بگویید که چگونه می‌توانند به شما کمک کنند قبل از شروع یک حمله آرام بگیرید و اگر دچار حمله شوید، آنها چه کاری باید انجام دهند.

 


مطالب پیشنهادی مرتبط :

شما همچنین می توانید ...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24

تمامی حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر آرزو سعیدی می باشد